rozmowa kobiety słuchanie pseudosłuchanie
LIFESTYLE ZWIĄZEK

SŁUCHANIE INNYCH – CZY ROBISZ TO DOBRZE?

Mądre słuchanie to jedna z tych elementarnych umiejętności, która pomaga nam w utrzymywaniu i tworzeniu związków z innymi ludźmi. Dzięki umiejętnemu słuchaniu stajemy się bardziej wartościowi w oczach przyjaciół; mogą oni powierzać nam sekrety, co w pewien sposób pogłębi naszą przyjaźń.
Osoby, które nie słuchają innych mogą być odebrane jako nudziarze – wydaje się, że nie interesuje ich nic za wyjątkiem ich samych. Jest to odpychające dla innych, którzy nie chcą nawiązywać relacji z takimi ludźmi. W rezultacie ci „nudziarze” wiodą samotne i wyizolowane życie. A przecież recepta jest bardzo prosta – sprawić, by rozmówca czuł się wysłuchany!

Słuchanie prawdziwe i pseudosłuchanie

Prawdziwe słuchanie nie polega jedynie na milczeniu. Bazuje ono na intencji zaangażowania się w jeden z poniższych celów:

  1. Zrozumienie osoby mówiącej;
  2. Radość z jej obecności;
  3. Nauka wyciągnięta z rozmowy;
  4. Pomoc lub pocieszenie.

Jeżeli zależy nam na prawdziwym zrozumieniu i odczytaniu intencji rozmówcy, musimy wysłuchać tę osobę uważnie.
Pseudosłuchanie bardzo często mylone jest ze słuchaniem prawdziwym. Intencją pseudosłuchania jest zaspokojenie jakiejś swojej potrzeby lub osiągnięcia konkretnego celu. Poniżej wypunktowane są najczęstsze cele pseudosłuchania:

  • Sprawienie wrażenia , że jesteśmy zainteresowani tym, co słyszymy, by druga osoba nas polubiła;
  • Nasłuchiwanie, czy istnieje niebezpieczeństwo odrzucenia przez rozmówcę;
  • Szukanie jednej konkretnej informacji i ignorowanie wszystkich pozostałych;
  • Granie na zwłokę, które potrzebne jest nam do przygotowania naszej kolejnej wypowiedzi;
  • Nieuważne słuchanie tylko po to, by druga osoba wysłuchała nas;
  • Słuchanie w celu wyszukania słabych stron rozmówcy i późniejszego wykorzystania tych informacji;
  • Udawanie słuchania, by wyczuć słabe punkty argumentacji;
  • Sprawdzanie, jak rozmówcy reagują;
  • Nieuważne słuchanie pomimo braku zainteresowania, ponieważ jest to z naszej strony uprzejme;
  • Nieuważne słuchanie, ponieważ nie wiemy, jak zakończyć rozmowę bez urażenia rozmówcy.

WOJTEK
fot. pixabay

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *