jajka jaja pisanki kolorowe jajka wielkanoc
CO W GARACH PISZCZY MACIERZYŃSTWO I CIĄŻA ZDROWIE

JAJKA – MUSISZ TO WIEDZIEĆ

Bardzo dobre źródło witaminy B12, zawierają dużo witamin i składników mineralnych, łatwo dostępne źródło białka to zalety jajek. Niestety zawierają dużo cholesterolu, wywołują alergię oraz źle przygotowane mogą grozić zatruciem salmonellą.

Jaja są bardzo popularnym oraz niedrogim źródłem składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W żółtkach znajduje się lecytyna, która zawiera cholinę – substancję, która bierze udział w procesie przenoszenia cholesterolu we krwi oraz w metabolizmie tłuszczu. Jest istotnym składnikiem tkanki nerwowej oraz błon komórkowych, dzięki zawartej w jajach witaminie B12 nasz system nerwowy działa prawidłowo.

Średnio jajo zawiera od 6-9 g białka oraz 5-7 g tłuszczu (około 2 g stanowią nasycone kwasy tłuszczowe). Samo żółtko zawiera ok. 448 mg cholesterolu! (Średnia zalecana dawka dzienna cholesterolu dla mężczyzny wynosi 390 mg, lecz w przypadku kobiet 290 mg). Zagrożeniem może być nadmierna ilość cholesterolu we krwi wytwarzanego przez wątrobę – stosunkowo duża zawartość cholesterolu jest groźna dla osób u których stwierdzono znacznie podwyższony poziom we krwi.

„Jaja fermowe” bądź „Świeże wiejskie” mogą wprowadzać w błąd konsumenta! Kury, które zniosły te jaja, mogły być hodowane masowo. Jeżeli chcemy zakupić świeże jaja z wolnego wybiegu polecamy targi. Jaj nie przechowuje się na drzwiach w lodówce tylko w głównej części, ułożone w misce by miały stały dopływ powietrza. Najlepiej jajka układać szpiczastym końcem do dołu, tak, żeby żółtko znajdowało się jak najdalej od komory powietrznej znajdującej się w szerszym końcu. Jajka można przechowywać w lodówce do 3 tygodni.

MADZIA

fot. pixabay

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *